Heb jij er ook al aan gedacht om zelfstandig personal trainer te worden? Met dit artikel wil ik jou een realistisch beeld geven over de job zodat je weet waaraan je begint.
Er is de laatste tijd een echte coaching hype aan de gang, bewegingscoaches, mental coaches, gezondheidscoaches, relatiecoaches, gelukscoaches… De lijst coaches die een mens tegenwoordig kan raadplegen is eindeloos. Ook in de sport zie je meer en meer mensen die personal trainer willen worden. Kinepraktijken voegen een aanbod personal training toe aan hun normale aanbod.
Jammer genoeg wordt er via social media een beetje een vals beeld gecreëerd over het beroep van personal trainer. Een beroep mag niet als trend of hype worden gepromoot, zeker niet als dat beroep met het welzijn van de mens te maken heeft. Velen beseffen niet dat je als coach een grote verantwoordelijkheid draagt, je kan echt schade aanrichten aan je medemens.
In theorie wel… wat zowel een goede als een slechte zaak is. Er zijn momenteel tal van personal trainer opleidingen, de ene al kwalitatiever dan de andere.
Eerst en vooral moet je zelf voldoende verantwoordelijkheid hebben om te weten of je de vereiste technische kennis hebt over anatomie, bewegingsleer, het menselijk lichaam. Je werkt met mensen van vlees en bloed, meestal met mensen die weinig notie van beweging hebben. Het is jouw verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat zij dit op een veilige manier kunnen doen.
Vele sportieve jongvolwassenen zijn op zoek naar hun identiteit op de beroepsmarkt. Mede door de invloed van social media zien ze personal trainer als een ideaal beroep. Op zich geen probleem als dit echt je doel is en je altijd al interesse hebt gehad om bezig te zijn met de menselijke factor en beweging. Helaas voelen velen zich om de verkeerde reden aangetrokken. Bovendien wordt de job van personal trainer vaak zwaar onderschat.
De meesten zien het beroep van personal trainer als een snelle manier om succesvol te zijn, goed geld te verdienen en aanzien te verwerven bij de betere sociale klasse. Ze zien het cliché beeld van de Amerikaanse personal trainer die blijkbaar alles in het leven onder controle heeft, mooi gespierd uiterlijk, witte tanden en een smile die alle deuren naar succes opent. Sommigen dromen ook van het cliënteel: mooie rijke vrouwen die aandacht zoeken. Laat mij al diegenen dan eventjes met de voeten op de grond zetten.
Als personal trainer kom je inderdaad makkelijker in contact met een sociaal hogere klasse. Echter zijn het niet altijd de vrouwen of mannen met een droomfiguur of droomconditie waar je mee zal te maken krijgen.
Personal training is een veeleisende job die meer vraagt dan fysiek vertoon. Bovendien kom je zelden klanten tegen met het ideale sportprofiel of met de ideale sportieve ingesteldheid. Integendeel, je zal je constant moeten aanpassen aan de omstandigheden en levensstijl van de klant. Het is eerder een subtiel bijsturen om de juiste accenten te leggen dan het pushen van een strakke trainingsplanning om het hoogste rendement te halen. Er zijn zeker wel klanten die je fysiek zwaarder kan belasten en die echt wel zeer doelgericht willen werken maar geloof me dat is de minderheid.
Het gevaar dreigt dat een oververzadiging het kwaliteitslabel van dit beroep zal verlagen en het opbouwen van een rendabele zaak voor beginnende trainers moeilijk zal maken. Concurrentie is tot op een bepaald vlak goed. Het zorgt ervoor dat mensen creatiever worden en zichzelf gaan verbeteren. Maar er is ook een breekpunt, daar wanneer de concurrentie het exclusieve karakter begint te bedreigen en het een me-too product of dienst wordt. Ik vrees een beetje dat we op dat punt gekomen zijn.
Overaanbod gaat dikwijls ten koste van kwaliteit. Personal training wordt tegen een steeds lagere prijs aangeboden of in een afgeleide vorm geherpositioneerd. Daardoor dekt de vlag niet altijd de lading. Het wordt moeilijker om klanten nog te overtuigen van het verschil in kwaliteit. Ik wil jou niet ontmoedigen om te starten want het is zeker een mooie job. Ik wil alleen duidelijk maken dat je het met realistische verwachtingen en om de juiste redenen moet doen.
De realiteit is dat niet iedere personal trainer met een dure sportwagen rijdt en in een luxesituatie werkt. Het is zoals in alle jobs, als je meer wil bereiken zal je er harder voor moeten werken.
Ok, dus je hebt een opleiding of cursus als personal trainer afgewerkt. Is dat genoeg om direct als volwaardig personal trainer te starten? Heb je voldoende inhoud om de lading te dekken die aan dit luxesegment van de fitnesssector hangt ?
Velen zien een cursus personal training als een shortcut om snel (naar mijn mening te snel) deze verantwoordelijke job in te vullen. Er is nog een andere belangrijke factor die noodzakelijk is om deze job te kunnen dragen, namelijk een dosis levenswijsheid. Je moet je kunnen inleven in het leven van de klant en aanvoelen welke de juiste aandacht is die zij op dat moment nodig hebben.
Ik heb al enkele mensen opgeleid om personal coach te worden en dat is één van de zaken waar zijn het meeste moeite mee hebben.
Het intuïtief aanvoelen waar je de klant raad mag geven en bijsturen in zijn levensstijl zonder hem het gevoel te geven dat je oordeelt vraagt nuance. Weten wanneer je een klant meer moet pushen of afremmen tijdens zijn training zonder hem het gevoel te geven dat hij zich mislukt voelt. Dit is een kwaliteit die je als jonge trainer vaak nog niet hebt. Als je nog niet veel levenservaring hebt is het soms moeilijk om met verschillende persoonlijkheden om te gaan. Je moet aanvoelen hoe je mensen van de juiste aandacht moet voorzien. Je krijgt zelden de perfecte klant waarmee je kan werken volgens het academisch plan. De meeste klanten slepen een pak fysieke en mentale bagage met zich mee. Hier moet je altijd rekening mee houden en juist op anticiperen .
Ik ben er voorstander van om eerst enkele jaren te werken als fitnessbegeleider in een fitnessclub. Hierdoor krijg je meer voeling met de sector. Naar mijn gevoel kun je als jonge onervaren trainer nog niet voldoende inschatten en anticiperen op het verwachtingspatroon van de gemiddelde PT-klant.
Ik was al 35 toen ik voltijds personal trainer werd. Uiteraard is dat geen absolute leeftijdsgrens maar ik vind wel dat je minstens achteraan de 20 moet zijn om deze job volwaardig in te vullen. Ik besef dat deze visie misschien niet populair is maar ze is wel gebaseerd op jarenlange ervaring.
Velen zien deze job als een kans om zelf nog meer met hun eigen sport bezig te kunnen zijn. Laat mij dan de illusie doorprikken: dit is niet het geval en ik spreek uit ondervinding. Tijdens mijn eerste jaren als zelfstandig personal trainer deed ik zelf nog aan competitiesport op een hoog niveau. Het waren gelukkig wel mijn laatste jaren als competitie atleet, maar ik kan gerust zeggen dat ondanks dat ik beroepsmatig meer met sport kon bezig zijn en zelfs meer kon sporten de combinatie niet optimaal was voor mijn eigen prestaties.
Uiteraard sport je veel als personal trainer, alleen zal dit altijd in functie zijn van wat je klant wil of nodig heeft. Ik geef een voorbeeld: misschien loop jij zelf graag en lijkt het alleen maar leuk om samen met een klant gaan lopen en daarmee geld te verdienen. Hoe leuk denk je dat lopen nog is als je tegen een slentertempo samen met je klant een uur moet gaan lopen op een moment dat je voelt dat dit jouw lichaam eigenlijk geen goed doet ? Hoe leuk denk je dat het is als de volgende klant ook vraagt om gewoon eens buiten te gaan lopen omdat het een heel stresserende dag geweest is en hij echt behoefte heeft om af te zien van de geplande krachttraining en liever wat buitenlucht opsnuift tijdens een ontspannen loopje.
Dat is de realiteit van een personal trainer: flexibel zijn en je aanpassen aan de klant. Het is een illusie om te denken dat jij altijd kan bepalen wat je wil doen, de klant is koning. Uiteraard ben je geen slaaf van je klant en zal de klant jou wel grotendeels volgen en zich schikken in een zekere planning en trainingsfilosofie. Toch zal je heel veel aanpassingen moeten doen. De klant stuurt grotendeels de richting die hij wil uitgaan en de weg die hij met jou wil afleggen. Je kan dus niet zomaar je zin doen, ook al is dat met de beste intentie en weet je dat jouw methode voor hem het beste is.
Een klant zal ook niet altijd met jouw energie en gevoel de training aanvangen. Dat kan soms heel frustrerend zijn omdat je beseft dat hij zijn doel op die manier nooit zal bereiken. Als je met drukbezette zakenmensen werkt (toch wel een doelgroep van personal trainers) dan zal je altijd op je best en zeer verdraagzaam moeten zijn. Niet dat dit moeilijke mensen zijn maar het zijn meestal drukbezette mensen met sterke principes. Zelf geven ze alle dagen het beste van zichzelf, ze willen zichzelf altijd willen verbeteren. Dat engagement zullen ze ook van jou verwachten.
Iets waar velen niet aan denken als ze voor deze job kiezen is de fysieke houdbaarheidsfactor. Meer dan in andere fysieke jobs is de confrontatie met het fysiek ouder worden een niet te onderschatten element. Geloof me dat het mentaal zeer belastend kan zijn wanneer je op een dag met grote fysieke ongemakken en pijn te maken krijgt. Dan wordt mensen aanzetten tot beweging en gezondheid terwijl je zelf pijn lijdt en/of fysiek beperkt bent een grote uitdaging. Vandaar dat het belangrijk is om tijdig te anticiperen op later en te evolueren en/of een activiteit achter de hand te hebben.
Ik geef je dit inzicht opdat je, als je beslist om te starten als personal trainer, je dit doet om de juiste redenen. Alleen dan zal je het enthousiasme delen met de juiste intentie dat er voor zal zorgen dat je meer kans maakt om een succesvolle zaak uit te bouwen als personal trainer.
Ik behoor vermoedelijk tot de vroegste generatie personal trainers in België. De meeste fitnesscentra hadden indertijd fitnessbegeleiders om mensen wegwijs te maken in het gebruik van de toestellen maar veel meer dan dat was het niet. Stilaan begon er een vraag te komen naar méér begeleiding en zo is het eigenlijk organisch gegroeid. Omdat ik voordien ook in de commerciële sector had gewerkt kon ik vrij makkelijk mensen overtuigen tot een proefles. Meestal was dat voldoende om hen te overtuigen.
Een goed personal training concept bestaat niet enkel uit tools en een goede bewegingsmethodiek maar vooral uit een bijzondere manier van omgaan met je klanten. Ik heb nooit reclame moeten maken, social media bestond toen nog niet, mijn beste reclame waren mijn klanten. Al vroeg begreep ik dat het belangrijk is om een gepaste doelgroep aan te spreken waarvan je kan leven. Ik bestudeerde alle nieuwe fitnesstrends en probeerde zo goed mogelijk in te schatten welke concepten het meest toegankelijk waren voor mijn doelgroep.
In tegenstelling tot wat velen dachten richtte ik me niet tot de klanten met de absolute topsporterscapaciteiten. Zelf stond ik gekend als een zeer intensief sporter wat velen zelfs wat afschrikte, velen dachten dat ik een soort beul was. Uiteraard was dit niet zo, voor mezelf wel en ook voor wie dat wou maar dat was voor mij niet de essentie van beweging. Uiteindelijk had ik mijn eigen draaiboek waarin mijn bewegingsfilosofie en bewegingsmethodiek goed werden uitgelegd.
Ik zie nu ook teveel trainers zonder eigen identiteit. Ze kopiëren vooral bestaande bewegingsconcepten en theorieën en gaan op in de massa. Je hoeft als personal trainer niet alle segmenten van de fitness te beheersen. Het is vooral belangrijk dat je een algemeen goede basiskennis hebt van fysiologie en bewegingsleer maar de zeer specifieke niches of disciplines hoef je zeker niet allemaal te beheersen. Zo zijn olympisch gewichtheffen, powerliften en bodybuilding gespecialiseerde segmenten die het best worden onderricht door trainers die deze disciplines zelf hebben beoefend. Je hoeft dit niet als personal trainer te kunnen. Klanten die dit willen leren kun je het beste helpen door hen door te verwijzen naar een gespecialiseerde trainer.
Wees ook voorzichtig met klanten die competitiesport beoefenen. Een personal trainer kan zeker een aanvulling zijn op hun sportdiscipline maar ook niet meer dan dat. Wie competitieloper wil worden kan beter bij een atletiekclub gaan dan bij een personal trainer. Bovendien vragen mensen die aan competitiesport doen een pak meer engagement van de trainer. Er kruipt dan ook teveel tijd in een atleet naast de training qua opvolging en na verzorging. Je kan meestal niet overleven als personal trainer op een paar topatleten. Probeer een doelgroep aan te spreken die past bij jouw kennis en aanpak.
Zoals ik reeds aangaf worden de stukjes van de taart steeds kleiner. Er is een overaanbod waardoor het steeds moeilijker wordt om snel rendabel te zijn en een leefbaar klantenbestand te genereren. Je hebt de invloeden van social media kanalen die personal training zo toegankelijk maken met afgeleide niches dat iedereen zich aangesproken voelt om personal trainer te worden. Niet enkel de fitnesscentra, maar ook kinesistenpraktijken en diëtisten bieden meer en meer personal training of begeleiding op maat aan. Er zijn tal van onlinemogelijkheden en massa’s freelance trainers die hun diensten aanbieden.
Het is veel moeilijker geworden om potentiële klanten te bereiken. Je moet hen proberen overtuigen van jouw meerwaarde maar ze moeten wel eerst bij jou geraken. Door het overaanbod zien klanten door de bomen het bos niet meer en komen ze helaas soms terecht bij trainers die eigenlijk onder de norm van het kwaliteitslabel van personal training werken.
Als je start met de juiste instelling en een gezonde dosis realisme is het zeker mogelijk om nog succesvol te zijn in deze branche. Het zal alleen meer tijd vragen om een goed cliënteel op te bouwen om voldoende leefbaar te zijn. Je moet als starter sneller de juiste accenten leggen om het verschil te maken en klanten vertrouwen te geven om voor jou te kiezen. Zonder een pak wilskracht en passie voor deze job zal je snel gedemotiveerd zijn. Als je voor deze job kiest omdat je niet weet wat anders te doen met je leven en het wel leuk lijkt om zo je geld te verdienen zal je het niet redden.
Meer weten over het starten van een carrière als personal trainer?
Bezoek onze site zelfstandigpersonaltrainerworden.be